Friday, June 26, 2020

RITA DÍAZ SABLAN


RITA DÍAZ SABLAN IN 1934


In 1934, the French artist Paul Jacoulet sketched a young woman in Saipan by the name of Rita Díaz Sablan. The sketch then became a color portrait using the Japanese woodblock print method called ukiyo-e. Jacoulet's work has become popular in the last few decades and his prints, being limited in number, fetch a good price in the art market today.

As Saipan was not under American control till after the war, the Chamorros in Saipan still used the Spanish naming system in 1934, so she is identified as Rita Sablan Díaz in the portrait, her paternal surname coming first.

For some unknown reason, she is also identified as a young single lady (mademoiselle) from Guam, though in truth she was born and lived her whole life in Saipan, though her father was born in Guam.

Because Jacoulet identified her using her complete name, we know who she was. Rita was the daughter of Gregorio Sablan, better known as Ton Gregorio'n Kilili'. Gregorio was born on Guam but moved as a child to Saipan with his mother and siblings around 1899. Gregorio was a community leader, one of the lay pillars of the church in Saipan and first "mayor" of Saipan after the war. The US military still ruled Saipan so Gregorio was not a mayor in the full sense, but he was the link between the US military and the civilian community.

Rita's mother was Joaquina Torres Díaz, the daughter of Vicente Flores Díaz, a merchant and businessman born on Guam but who settled in Saipan. Vicente married a Saipan-born Chamorro lady, Rita Atoigue Torres. So the Rita in the portrait was named after her grandmother.



JACOULET

Jacoulet had been born in France but moved to Japan as a child where his father had work. He would spend the rest of his life in Japan, until his death in 1960.

As all of Micronesia, except Guam, was under the Japanese government, Jacoulet found it easy to travel to various islands in Micronesia, including the Marianas. He traveled beyond Micronesia as well, and always did portraits of people, especially clad in traditional attire. He did quite a number of portraits in the Marianas, both Chamorro and Carolinian. All the Chamorro women Jacoulet sketched, including Rita, are dressed in the mestisa, with its distinctive fiber blouse ideal for the hot tropical weather.




Here is Rita some 50 years later. She passed away in 1990. She had been married to Luís Camacho Tenorio since 1939.

I wonder if Rita ever saw her portrait. And, if she did, what did she think of being the subject of a French painter's art?

Rest in peace. Deskånsa gi minahgong.


VERSIÓN EN ESPAÑOL
(traducida por Manuel Rodríguez)

                   
RITA DÍAZ SABLAN

En 1934, el artista francés Paul Jacoulet pintó a una joven de Saipán cuyo nombre era Rita Díaz Sablan. El boceto se convirtió en un retrato en color usando el método japonés de impresión en madera llamado ukiyo-e. El trabajo de Jacoulet se ha vuelto popular en las últimas décadas y sus impresiones, que son limitadas en número, alcanzan un buen precio en el mercado de arte actual.

Como Saipán no llegó a estar bajo control estadounidense hasta después de la Segunda Guerra Mundial, los chamorros de Saipán todavía usaban en 1934 el sistema español de apellidos, por lo que la joven se identifica en el retrato como Rita Sablan Díaz, su apellido paterno es el primero.

Por alguna razón desconocida, también se la identifica como una muchacha soltera (señorita) de Guam,  sin embargo había nacido y pasado toda su vida en Saipán, aunque su padre naciera en Guam.

Debido a que Jacoulet la identificó con su nombre completo, sabemos quién era esta joven. Rita era la hija de Gregorio Sablan, más conocido como Ton Gregorio'n Kilili '. Gregorio nació en Guam pero se mudó de niño a Saipán con su madre y sus hermanos, alrededor de 1899. Gregorio era un líder comunitario, uno de los pilares laicos de la iglesia en Saipán y primer "alcalde" de la isla después de la Guerra. El ejército de los Estados Unidos todavía gobernaba Saipán, por lo que Gregorio no era un alcalde en el sentido completo, pero sí era el vínculo entre el ejército de los Estados Unidos y la comunidad civil.

La madre de Rita era Joaquina Torres Díaz, hija de Vicente Flores Díaz, un comerciante y empresario nacido en Guam pero que se estableció en Saipán. Vicente se casó con una chamorra nacida en Saipán, Rita Atoigue Torres. Así que la Rita del retrato lleva el nombre de su abuela.

Jacoulet había nacido en Francia, pero se mudó a Japón cuando era niño, donde su padre tenía trabajo. Pasaría el resto de su vida en Japón, hasta su muerte en 1960.

Como toda Micronesia, excepto Guam, estaba bajo el dominio japonés, a Jacoulet le resultó fácil viajar a varias islas de la región, incluidas las Marianas. También viajó más allá, y siempre hizo retratos de personas, especialmente vestidas con atuendos tradicionales. Hizo bastantes retratos en las Marianas, tanto de chamorros como de carolinos. Todas las mujeres chamorras esbozadas por Jacoulet, incluida Rita, están vestidas con la “mestisa”, con su distintiva blusa de fibra, ideal para el clima tropical cálido.

En la foto vemos a Rita unos 50 años después. Falleció en 1990. Se había casado con Luís Camacho Tenorio en 1939.

Me pregunto si Rita alguna vez vio su retrato. Y, si lo hizo, ¿qué pensaría de ser la modelo de un pintor francés?

Descanse en paz.

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