Friday, April 17, 2020

LITTLE ORPHAN ANA



In 1912 on Guam, there was no Child Protective Services or adoption agencies.

Society left it to relatives and good-natured people to take the initiative to take care of orphans. Many times this was done without even bothering to formalize things with the government.A family would take in an orphan, an illegitimate child or a child from a poor family and that was that. No legal papers whatsoever.

In this interesting case, the priest of Hagåtña stepped in. I am leaving out the family name so as not to embarrass the clan.

Ana, just eleven years old, was the daughter of a deceased woman, Leonora. It seems the biological father was not in the picture at all. When Leonora died, the little girl Ana went to live with her cousin Remedios, the daughter of Leonora's sister. There was just one problem. Remedios was a "public woman,"

"Public woman" was a nice way of saying "prostitute." The government at the time had an actual list of women known as "public." Remedios' name was on it.

Påle' Luís de León, the Spanish priest of Hagåtña at the time, was horrified that a little girl would be exposed to that sort of life and, God forbid, follow in her caregiver's footsteps. To make matters worse, maybe take up that sort of life at a young age.

So Påle' Luís wrote a request to the Governor to have him compel Remedios, the public woman, to release Ana to his care.

Would the little girl Ana actually live under Påle' Luís' roof? Hardly! It would have been against all rules, decorum and common sense. Young, single men lived in the priest's house doing the cooking, cleaning and other work. There were four or five priests and brothers living in the konbento or rectory at the time. Putting Ana there would expose her to the same sort of danger to be found elsewhere. But Påle' Luís would have found Ana a suitable home to live in, and it appears this is just what the priest did, because the next thing we know, a widow very close to the church files a petition in court asking to adopt Ana. I am confident that Påle' Luís suggested that this widow do so.

The blood relatives of Ana, not including Remedios, said as much. They appeared in court to oppose the appointment of this widow as guardian over Ana, and stated that this was Påle' Luís' idea. These relatives said that another aunt had the right to become Ana's guardian. But the court, stating this that alleged aunt also had a bad reputation, decided to award the guardianship to the socially prestigious widow.

It didn't last forever. Just five years later, Ana, aged 16 going into 17, ran away from her adoptive home. She told the court that she was not being treated well there, and begged to be released to a female relative. Her request was granted and Ana was released from her first guardian to come under an aunt's supervision. A year later Ana, aged 18 and now an adult, was a servant in another family's home.



PÅLE' LUÍS DE LEÓN


VERSIÓN EN ESPAÑOL
(Traducida por Manuel Rodríguez)

LA PEQUEÑA HUÉRFANA ANA

En 1912 en Guam, no había servicios de protección infantil ni agencias de adopción.
La sociedad dejaba que familiares y personas de buen carácter tomaran la iniciativa de cuidar a los huérfanos. Muchas veces esto se hizo sin siquiera molestarse en formalizar las cosas con el gobierno. Una familia acogería a un huérfano, un niño ilegítimo o un niño de una familia pobre y eso era todo. No había documentos legales de ningún tipo.
En este interesante caso, el sacerdote de Hagåtña intervino. Estoy dejando de lado el apellido para no avergonzar al clan.

Ana, de solo once años, era hija de una mujer fallecida, Leonora. Parece que el padre biológico no estaba en la imagen en absoluto. Cuando Leonora murió, la pequeña Ana se fue a vivir con su prima Remedios, la hija de la hermana de Leonora. Hubo solo un problema. Remedios era una "mujer pública.”

"Mujer pública" era una buena manera de decir "prostituta". El gobierno en ese momento tenía una lista real de mujeres conocidas como "públicas". El nombre de Remedios estaba en él.

Påle 'Luís de León, el sacerdote español de Hagåtña en ese momento, estaba horrorizado de que una niña pequeña estuviera expuesta a ese tipo de vida y, Dios no lo quiera, seguir los pasos de su cuidadora. Para empeorar las cosas, tal vez tomar ese tipo de vida a una edad temprana.

Entonces Påle 'Luís escribió una solicitud al gobernador para que obligara a Remedios, la mujer pública, a liberar a Ana a su cuidado.

¿Viviría la pequeña Ana en realidad bajo el techo de Påle 'Luís'? ¡Apenas! Hubiera estado en contra de todas las reglas, el decoro y el sentido común. Hombres jóvenes solteros vivían en la casa del sacerdote cocinando, limpiando y haciendo otros trabajos. Había cuatro o cinco sacerdotes y hermanos que vivían en el “konbento” o rectoría en ese momento. Poner a Ana allí la expondría al mismo tipo de peligro que se encuentra en otro lugar. Pero Påle 'Luís habría encontrado a Ana un hogar adecuado para vivir, y parece que esto es exactamente lo que hizo el sacerdote, porque lo siguiente que sabemos es que una viuda muy cercana a la iglesia presenta una petición en la corte pidiendo adoptar a Ana. Estoy seguro de que Påle 'Luís sugirió que esta viuda lo hiciera.

Los parientes consanguíneos de Ana, sin incluir a Remedios, dijeron mucho. Se presentaron en la corte para oponerse al nombramiento de esta viuda como guardiana de Ana, y declararon que esto era idea de Påle 'Luís'. Estos parientes dijeron que otra tía tenía derecho a convertirse en la guardiana de Ana. Pero el tribunal, declarando que esa supuesta tía también tenía mala reputación, decidió otorgar la tutela a la viuda socialmente prestigiosa.

No duró para siempre. Apenas cinco años después, Ana, de 16 años a 17, se escapó de su hogar adoptivo. Ella le dijo a la corte que no la estaban tratando bien allí y rogó que la dejaran en libertad con una pariente. Su solicitud fue concedida y Ana fue liberada de su primera tutora para estar bajo la supervisión de una tía. Un año después, Ana, de 18 años y ahora adulta, era una sirvienta en la casa de otra familia.



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