Thursday, October 20, 2022

WHEN YOUR COMPADRE TAKES YOU TO COURT

 

When the biological father chooses a godfather for his child to be baptized, the two fathers become compadres, also called kompaire. Com (together, with) and padre (father).  Co-fathers. One biological, the other spiritual.

This arrangement creates a bond that lasts for life. Compadres come to each other's aid whenever needed.

In the village of Inalåhan in 1924, Isidoro Chargualaf Taimanglo received a bakiya (a heifer or young female cow) as payment for services rendered to a Japanese settler in the village named Antonio Kamo.

Taimanglo kept the bakiya at a place outside the village but eventually brought it into town to tame the animal and, while it was in the village, Manuel Dueñas Flores claimed the  bakiya as his own.

Taimanglo took the matter to court. Flores, meanwhile, stated that Kamo had given away two bakiya, one to Taimanglo and the second one to Flores. The bakiya Flores took was his, not Taimanglo's. Taimanglo denied Flores' version of the story.

But when the day came for the case to be heard in court, Pancracio Palting, Taimanglo's lawyer, told the judge that Taimanglo wanted to withdraw his complaint, as he and Flores were compadres. He proposed that both Taimanglo and Flores divide the bakiya between them when slaughtered, and share the court costs fifty-fifty.

Flores accepted the proposal and the case was dismissed. All because the two opponents were compadres.


VERSIÓN ESPAÑOLA
(traducida por Manuel Rodríguez)


KOMPAIRE

Cuando un padre biológico elige a un padrino para bautizar a su hijo, ambos se convierten en compadres, también llamados “kompaire” en chamorro. Kom (junto, con) y paire (padre). Co-padres. Uno biológico, el otro espiritual.

Este arreglo crea un vínculo que dura toda la vida. Los compadres acuden en ayuda mutua cuando es necesario.

En el pueblo de Inaraján en 1924, Isidoro Chargualaf Taimanglo recibió una “bakiya” (una novilla o vaca joven) como pago por los servicios prestados en el pueblo a un japonés llamado Antonio Kamo.

Isidoro Taimanglo mantuvo la “bakiya” fuera del pueblo, pero después decidió llevarla y domesticarla y, mientras estaba en el pueblo, Manuel Dueñas Flores reclamó la “bakiya” como suya.

Isidoro Taimanglo llevó el asunto a los tribunales. Manuel Flores, por su parte, afirmó que Antonio Kamo había regalado dos “bakiya”, una a Isidoro Taimanglo y la otra a Manuel Flores. La “bakiya” que tomó Manuel Flores era suya, no de Isidoro Taimanglo. Pero Isidoro Taimanglo negó la versión de Manuel Flores.

Cuando llegó el día de la audiencia del caso, Pancracio Palting, abogado de Isidoro Taimanglo, le dijo al juez que Isidoro Taimanglo quería retirar su denuncia, ya que él y Manuel Flores eran compadres. Propuso que tanto Isidoro Taimanglo como Manuel Flores dividieran la “bakiya” entre ellos cuando la sacrificaran, y que compartieran los costos de los tribunales al cincuenta por ciento.

Manuel Flores aceptó la propuesta y el caso fue sobreseído. Todo porque los dos opositores eran compadres.

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