Monday, March 30, 2020

BORN IN PAGAN


PAGAN IN THE 1800s

Around 1860 or so (we can't be totally sure when because he gave different ages for himself through the years), a Chamorro-American boy was born on the island of Pagan.

In those days, all the Marianas were one political unit. Before the Spaniards came, all our islands, though not governed by a single king, chief or maga'låhe, were nevertheless one Chamorro homeland. There were no borders between our islands. Only in 1898 did the Americans take Guam alone, separating it from the rest of the Marianas.

In the 1850s, people believed much money could be made in Pagan and in some of the other northern islands, especially in the copra trade.

Chamorros and Carolinians from Guam and, later on, Saipan and a few from Luta and Tinian, went up to Pagan, employees of several companies that won rights from the government to make copra in Pagan. These efforts lasted a few years then shut down, everyone returning to their home islands. Only till much later did a small, permanent community of Chamorros and Carolinians form on Pagan.

Thomas San Nicolás Payne was the son of an American (so he says in the 1920 census) and a Chamorro mother, it seems, by the last name of San Nicolás. I wouldn't be surprised if father Payne went up to Pagan, wife in tow, to work on the copra plantations there and returned to Guam after a short while.

In a court case in 1911, Payne testified as a witness and gave this information about himself. Note that even in 1911 Chamorros were still calling themselves in the Spanish fashion, stating their father's surname first, then their mother's.



Payne was married to Ana Ulloa Aguon (familian Makaka') and his descendants live to this day.




Thomas San Nicolás Payne's signature in 1911


VERSIÓN EN ESPAÑOL
(Traducida por Manuel Rodríguez)



NACIDO EN PAGAN

Un niño chamorro-americano nació en la isla de Pagan, alrededor de 1860 (no podemos estar totalmente seguros de cuándo, debido a que él se dio diferentes edades a lo largo de los años).

En aquellos días, todas las Marianas eran una unidad política. Antes de la llegada de los españoles, todas nuestras islas, aunque no estaban gobernadas por un solo rey, jefe o maga'låhe, eran, sin embargo, una patria común para los chamorros. No había fronteras entre nuestras islas. No fue hasta 1898 cuando los estadounidenses tomaron Guam separándola del resto de las Marianas.

En la década de 1850, la gente creía que se podía ganar mucho dinero en Pagan y en algunas de las otras islas del norte, especialmente en el comercio de la copra.

Chamorros y carolinos de Guam y, más tarde, Saipan y algunos de Luta y Tinian, se acercaron a Pagan, empleados en varias compañías que obtuvieron los derechos del gobierno para la copra. Estos esfuerzos duraron unos años y luego se cerraron, todos regresaron a sus islas de origen. Fue mucho más tarde cuando se formó una pequeña comunidad permanente de chamorros y carolinos en Pagan.

Thomas Payne San Nicolás era hijo de un estadounidense (eso dice en el censo de 1920) y de una madre chamorra, al parecer, por el apellido de San Nicolás. No me sorprendería que el padre, Payne se hubiera acercado a Pagan, para trabajar en las plantaciones de copra y regresara a Guam después de un tiempo.
En un caso judicial en 1911, Payne testificó como testigo y dio esta información sobre sí mismo. Tengamos en cuenta que incluso en 1911 los chamorros todavía se llamaban al estilo español, indicando primero el apellido de su padre, y luego el de su madre.

Tomás Payne San Nicolás. ¿Cuántos años tiene? 54 años. ¿Está usted soltero o casado? Casado. ¿Dónde nació usted? Nací en la Isla de Pagan, Marianas. ¿Dónde tiene su residencia? En Agaña, Guam, Marianas.

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